Žďákovský „most století“ se dočká opravy

Praha 22. 7. 2011

 

Žďákovský „most století“ se dočká opravy
Předchází ji technicky náročný průzkum stavu mostovky a oblouku

Poslanec Václav Baštýř: „Oprava by mohla být zahájena po přidělení finančních prostředků a ukončení veřejné obchodní soutěže na začátku příštího roku.“

Slavný Žďákovský most, jemuž pro jeho špatný technický stav hrozilo úplné uzavření, se po letech, kdy na něm musel být omezen provoz, konečně dočká opravy.

 
Trhliny ve stojině ocelových nosníků mostních polí nad obloukem byly odstraněny při generální opravě v roce 2000. Konstrukce mostu z přelomu padesátých a šedesátých let s unikátním netěsným závěrem ale neumožňuje spolehlivé vodotěsné provedení a voda volně vniká do prostor opěr. Kvůli nevyhovujícímu stavu závěrů na obou opěrách, danému i dlouhodobou nedostatečnou údržbou předchozím majetkovým správcem, je proto most uzavřen pro vozidla nad 13 tun a obousměrná doprava lehčích vozidel je stažena do jednoho jízdního pruhu. Most rovněž není opatřen odpovídajícím extravilánovým záchytným zařízením, a proto je na mostě omezena maximální rychlost na 60 km/h.

Na nevyhovující stav mostu upozorňují odborníci už řadu let. „U Žďákovského mostu jsme zjistili i špatný stav ložisek, po nichž se konstrukce mostu pohybuje. Dá se říci, že most momentálně spočívá plnou vahou právě na konstrukci, do níž před léty zatékalo. Původně jsme opravu mostu naplánovali už před třemi lety, její realizace ale uvázla na nedostatku financí,“ uvedl ředitel českobudějovické správy Ředitelství silnic a dálnic Josef Pešl. Ostatně o získání peněz na opravu se před čtyřmi lety pokoušel i kraj. 
 

O stav unikátního mostu, který patří mezi nejkrásnější a nejznámější ocelové obloukové mosty na světě, s rozpětím 330 metrů mezi oběma klouby je největším mostem tohoto konstrukčního typu na světě, se začal zajímat i jihočeský poslanec Václav Baštýř. „Zatímco před třemi lety odhadovali experti cenu nutné opravy na dvě stě miliónů, letos už se vyšplhala na čtyři sta miliónu korun. Čím déle budeme otálet, tím více se bude cena navyšovat. Řešení jsou v podstatě dvě – buďto tenhle architektonický skvost úplně uzavřeme pro veřejnou dopravu a budeme sledovat, jak chátrá, nebo začneme konat. Oslovil jsem proto v březnu dnes už bývalého ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Gustáva Slamečku a od jara jsme vedli s představiteli SFDI a Ředitelství silnic a dálnic ČR, správce mostu, jednání. Hledali jsme prostředky na záchranu mostu tak, aby alespoň přípravné práce mohly začít co nejdříve. Momentálně už teď probíhají výběrová řízení na některé průzkumné a projektové práce,” uvedl poslanec Václav Baštýř.

Otázky a odpovědi

• Pane poslanče, očekával bych, že vzhledem ke svému vzdělání a dosavadní profesi budete spíše členem zemědělského výboru sněmovny. Proč jste se nechal zvolit do hospodářského výboru?..více >

Video

Jak je a bude

Fotogalerie