Výstavba dopravních staveb je běh na dlouhou trať

Pane poslanče,
 
pocházím z Písecka a rád bych věděl, z jakého důvodu je nutné v tomto roce zahájit dopravní stavbu Veselí nad Lužnicí – Bošilec? Osobně se domnívám, že dokud nebude obchvat ČB a středočeská část D3, jsou veškeré stavby na rovném a přehledném úseku Veselí nad Lužnicí – Borek, pouze plýtváním státních peněz, které jsou velice potřeba na mnohých jiných místech. Myslím tím např. obchvat ČB, Čimelic, Češnovic, Dasného, Lišova, Chýnova, Sedlice a mnohých dalších měst v Jihočeském kraji. Bohužel se trošku se obávám, že odpověď znám. Na závěr chci pouze konstatovat, že se považuji za slušného člověka, a proto v žádném případě nejsem volič ODS.
 
S pozdravem Petr Pečený
petrpeceny1@seznam.cz
 
 
 
Vážený pane Pečený,
 
k Vašemu názoru na priority dopravních staveb v jihočeském regionu a plýtvání státních peněz, mimochodem na stavbu, na níž všichni čekají, musím uvést pár poznámek. Především se domnívám, že výstavba D3 a dalších liniových staveb nejen v našem regionu není primárně problém dostatku či nedostatku peněz, ale především stavební připravenosti jednotlivých staveb!
 
Výstavba dopravních staveb je složitý dlouhodobý proces, který se skládá z řady na sebe navazujících kroků. A který například v případě výstavby tak složité liniové stavby, jakou je dálnice, trvá skutečně dlouhé roky. Je třeba dodržet a vyřešit všechny kroky potřebné pro zahájení stavby. Především jde o souhlasnou studii vyhodnocování vlivů na životní prostředí, tzv. EIA. Dále o platná územní rozhodnutí a dokončené výkupy pozemků od vlastníků. Musí být vyřešeny i další aspekty stavební připravenosti, například kladná vyjádření všech dotčených subjektů.
 
Pak řádně proběhne soutěž na realizaci stavby a další čas si vyžádá řešení případného odvolání jednoho nebo více účastníků soutěže. A když se konečně tohle všechno podaří splnit a jsou k dispozici i potřebné finanční prostředky, zastavit to vše a začít od samého začátku řešit stavby někde jinde je, nezlobte se, naprosto nelogické.Nehledě na to, že programové prohlášení vlády jasně stanoví jako prioritu spojení jednotlivých krajských měst s Prahou dálniční sítí. Existují dvě krajská města, která toto spojení nemají. Karlovy Vary jako nově vzniklé krajské město. A České Budějovice! Nemyslím, že by se našel v jižních Čechách – ale i celé Evropě – motorista, který by si nepřál po těch dlouhých letech konečně dostavbu D3. A tu musíte stavět po úsecích.
 
A tak se samozřejmě momentálně pracuje na stavební připravenosti obchvatu Českých Budějovic, ale tento úsek ještě není připraven tak, aby se mohlo stavět. Ale úsek Veselí nad Lužnicí – Bošilec je připraven perfektně a jsou na něj i finanční prostředky, a tak mne nenapadá jediný logický důvod, proč stavbu zastavit, respektive nerealizovat! Hrozí totiž, že minou některé termíny rozhodnutí povolení a celý již zrealizovaný proces by se dostal zase na začátek. A výstavba dálnice, na kterou čekáme na jihu všichni, by se tak odsunula na dlouhé roky. Následně pak hrozí, že by na ni nemusely být prostředky, a D3 by mohla zmizet v nedohlednu. To nejsou spekulace, ale realita. Tím nechci snižovat důležitost Vámi jmenovaných lokalit, pouze konstatuji, že existuje-li stavební připravenost liniové stavby strategického významu, je třeba okamžitě stavět.
 
Uvádíte, že jste z Písecka. Takže Vám uvedu příklad z Písecka. Žďákovský most! Nepochybně důležitá dopravní stavba s velkým významem minimálně pro region. Podařilo se nám alokovat potřebné finanční prostředky, víme všichni, v jakém stavebně technickém stavu na hranici rizika je tento výjimečný architektonický skvost. A stačilo odvolání jednoho neúspěšného účastníka výběrového řízení a celá stavba již jeden a půl roku stojí, nic se tam neděje a všichni kolem lomí rukama!
 
A zastavením výstavby D3 bychom se bezdůvodně vystavovali podobným rizikům a to žádný soudný politik nemůže dopustit. Nehledě na to, že pan premiér Nečas při poslední návštěvě našeho kraje přislíbil, právě v souvislosti s programovým prohlášením vlády, maximální podporu dostavbě, včetně Vámi zmiňovaného obchvatu Českých Budějovic. Co se pak týče obchvatu Chýnova, tam myslím nic nebrání realizaci. Pokud hovoříme o Čimelicích, rychlostní R4 byla v úseku Skalka–Milovice–Lety připravena. Změnil se však zákon o zadávání zakázek a nyní je třeba znovu vypsat výběrové řízení...
 
Opravdu existuje v naší české realitě schizofrenní stav, který paralyzuje i takto důležité stavby. Jsou finanční prostředky, ale stavba není řádně připravena. Dokončí se stavební připravenost, ale někdo z účastníků výběrového řízení se odvolá a stavba opět stojí...Nevím, jestli jsem Vás poněkud obsáhlejší odpovědí přesvědčil, ale s nejlepším svědomím konstatuji: Takové problémy výstavbu liniových staveb v ČR provázejí, a proto je třeba vidět to, co se děje nebo neděje, v souvislostech stavebního procesu jako celku, nikoliv pouze s podezřením na nějaké partikulární zájmy.
 
Problémem konkrétních dopravních staveb je nedostatečná stavební připravenost a tu nemají na svědomí politici. Ale například ŘSD, které dlouhodobě kritizuji.
 
 
S přáním příjemných cest jarní přírodou
 
 
Ing. Václav Baštýř

Otázky a odpovědi

• Pane poslanče, očekával bych, že vzhledem ke svému vzdělání a dosavadní profesi budete spíše členem zemědělského výboru sněmovny. Proč jste se nechal zvolit do hospodářského výboru?..více >

Video

Jak je a bude

Fotogalerie